An apple a day...

Een oud engels gezegde is: an apple a day keeps the doctor away. Dat gezegde lijkt meer waarheid te bevatten dan voorheen werd vermoed, nu blijkt dat appels een rijke natuurlijke bron van probiotische bacteriën vormen.

Nieuw onderzoek naar appels

Nu wisten wij al dat appels een rijke bron waren van voedingsvezels, vitamine C en flavonoiden. De vezels in appels en met name de pectine kunnen helpen ons cholesterol te verlagen en hebben ook een gunstig effect op het handhaven van een goede bloedsuikerbalans. De flavonoiden uit appels hebben beschermende effecten op de bloedvaten en het zenuwstelsel. Veel van deze gunstige stoffen bevinden zich in de schil van de appel.

Uit onderzoek van de afdeling Environmental Biotechnology van de Graz University of Technology in Oostenrijk blijkt nu dat appels ook veel bacteriën bevatten. En anders dan je zou verwachten bevinden die zich juist niet in de schil, maar in het binnenste van de appel. Een gemiddelde appel bevat zo’n 100 miljoen bacteriën, waarvan 10 procent in het vruchtvlees en 90 % in het klokhuis.

Appels en darmflora

Nu lijkt dat een eng idee, zoveel bacteriën in een voedingsmiddel. Maar dat hoeft geen probleem te zijn; in yoghurt bevinden zich bijvoorbeeld nog veel meer bacteriën. Het gaat erom wat voor soort bacteriën dat zijn en of deze vriendelijk voor ons zijn of vijandig. Nu blijken de bacteriën in appels overwegend vriendelijke bacteriën te zijn, die ons kunnen helpen onze darmflora te versterken. Maar dat geldt vooral voor biologische appels, die in het onderzoek een rijkere en bredere bacteriële flora bleken te hebben dan appels uit de gangbare landbouw. De biologische appels bleken ook veel minder potentieel ziekmakende bacteriën in zich te dragen. De overheersende soorten in de biologische appels waren melkzuurvormende bacteriën, die de appel helpen beschermen tegen aanvallen van andere bacteriën. Juist die melkzuurvormende bacteriën zijn een goede aanvulling voor onze eigen flora.

Maar dan wel biologisch...

Het is daarom een goed idee regelmatig een appel te eten maar dan het liefst wel biologisch. Naast de schil is het daarbij ook gunstig om een deel van het klokhuis op te eten (behalve de pitjes, want daarin bevindt zich een kleine hoeveelheid van het giftige cyanide; een paar pitjes is niet erg, maar je moet er niet teveel van binnen krijgen).

Zo kunnen appels ons helpen een meer diverse en daarmee gezondere darmflora te ontwikkelen. Dat is gunstig voor de gezondheid van de darm zelf, maar ook voor het gebalanceerd werken van ons immuunsysteem en zelfs voor het goed functioneren van ons zenuwstelsel.

Pectine uit appels heeft overigens ook een prebiotisch effect; het vormt een voedingsbodem voor vriendelijke bacteriën in onze darm. Daarmee heb je met een gewone appel een geavanceerd voedingssupplement in handen met pre- en probiotische werking. Het maakt voor deze werking echter wel een groot verschil of die appel biologisch geteeld is of niet.

 

Hier lees je meer over voedingsadvies als onderdeel van een behandeling in ons Centrum