Weinig beweging en een calorierijk dieet met een hoog vetgehalte dragen bij aan het feit dat hart- en vaatziekten in de Westerse wereld een veel voorkomend probleem zijn. Er bestaan al meerdere onderzoeken die specifieke voedingscomponenten koppelen aan een positief effect op de hart- en vaatgezondheid. Het onderzoek van TNO keek of een combinatie van deze componenten een effectieve manier zou kunnen zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen en gezondheid te bevorderen. Deze voedingsmix is momenteel niet commercieel verkrijgbaar.
Volgens Henk Hendriks, voedingsexpert bij TNO: "De nieuwe meetmethoden die TNO heeft toegepast, maken het mogelijk om te bepalen hoe effectief bepaalde diëten en ingrediënten zijn. Voorheen was dat het veel moeilijker om de effecten van een dieet te meten omdat die meestal pas na lange tijd zichtbaar zijn. Wij verwachten dat bedrijven die gezonde voedingsingrediënten willen ontwerpen veel voordeel van deze methode en de onderzoeksresultaten kunnen hebben. Zij kunnen zo gezondere producten op de markt. brengen."
De resultaten zijn verschenen in de gerenommeerde vakbladen 'American Journal of Clinical Nutrition' en 'Journal of Nutrition'. Het onderzoek maakt onderdeel uit van het TNO onderzoeksprogramma Gezond Leven en Personalized Health en is uitgevoerd in Leiden en Zeist.
REFERENTIES
G.Bakker et al.
An anti inflammatory dietary mix modulates inflammation and oxidative and metabolic stress in overweight men: a nutrigenomics approach
Am J Clin Nutr April 2010 vol. 91 no. 4 1044-1059 American Journal of Clinical Nutrition
Verschuren L, et al.
A Dietary Mixture Containing Fish Oil, Resveratrol, Lycopene, Catechins, and Vitamins E and C Reduces Atherosclerosis in Transgenic Mice.
J Nutr 2011 in press
Persbericht 2011-16