Nieuws

Een calorie meer of minder

Conventionele diëtistenwijsheid wil dat iedere calorie er één is; als je af wilt vallen moeten het er minder worden, ongeacht wat de bron van de calorieën is. Of we moeten er meer verbranden, zodat er een negatieve energiebalans overblijft; als je meer energie verbrandt dan je opneemt val je af.

In werkelijkheid ligt het allemaal wat genuanceerder; het maakt wel degelijk uit waar die calorie vandaan komt en meer bewegen hoeft helemaal niet direct te leiden tot meer verbranden en daardoor afvallen. 

Onderzoek in Utrecht

Vandaag worden tijdens het European Respiratory Society congres in Londen de resultaten gepresenteerd van een onderzoek aan de Universiteit van Utrecht naar de invloed van het gebruik van antibiotica bij kinderen op de kans voor het ontwikkelen van eczeem en hooikoorts.

De onderzoekers in Utrecht hebben daartoe de gegevens van bijna 400.000 patiënten vergeleken die in 22 verschillende studies werden bijgehouden van 1966 tot 2015. Bij de analyse bleek dat kinderen die gedurende de eerste 2 jaar van hun leven één of meermalen met antibiotica zijn behandeld tot 41% meer kans hadden op eczeem en tot 56% meer kans hadden op de ontwikkeling van hooikoorts.

Hersenspoeling tijdens slaap

Onze hersenen maken ongeveer 2 procent van ons lichaamsgewicht uit, maar gebruiken wel 20 tot 25 % van al onze energie.
Daardoor spelen zich in onze hersenen bijzonder intensieve stofwisselingsprocessen af. Daarbij ontstaan ook veel afvalstoffen, waarvan een deel mogelijk schadelijk kan zijn voor onze hersencellen. Opstapeling van afvalstoffen in de hersenen speelt een rol in het ontstaan van bepaalde degeneratieve hersenziekten, zoals Alzheimer en Parkinson.

Een kwestie van balans

Het houdt de medische gemoederen al decennia lang bezig; het vraagstuk of vetten gezond of ongezond zijn en met name welke soorten vetten beter zouden zijn dan andere.
De laatste tijd verschijnen er in de media berichten dat de veelgeprezen meervoudig onverzadigde vetten toch niet altijd zo gezond zijn als gedacht. En dat verzadigd vet niet altijd zo slecht is men ons wil doen geloven. 
Zoals gebruikelijk zit de waarheid in de nuance. 

Richtlijn Gezonde Voeding

Onlangs is door de Gezondheidsraad een nieuwe richtlijn voor gezonde voeding verschenen. De vorige richtlijn dateerde van 2006. De veranderingen ten opzichte van de vorige richtlijn laten zich als volgt samenvatten:

-eet minder dierlijk en meer plantaardig voedsel
-eet regelmatig peulvruchten
-eet dagelijks tenminste 3 sneetjes brood (dat waren er in 2006 meer)
-eet dagelijks 15 gram noten
-eet eenmaal per week vis, bij voorkeur vette vis (in de vorige richtlijn was dat nog 2 maal per week)
-vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
-drink dagelijks 3 koppen thee
-vervang ongefilterde door gefilterde koffie
-beperk de consumptie van rood vlees en met name  bewerkt vlees (vleeswaren)
-drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
-voedingssupplementen zijn niet nodig (behalve voor specifieke groepen)

neem-contact-op

  • Al bijna 30 jaar een vertrouwde naam
  • Unieke multidisciplinaire samenwerking
  • Stap voor stap op zoek naar een oplossing